Land of winds. Digital magazine on Andean music. Header picture
Lyrics Andean music
    Land of winds > Music > Lyrics | Issue 18 (Mar.-Apr. 2014)
    By Edgardo Civallero | Sara Plaza

Guitarra nueva

(H. Miranda and A. Ariel. On "Le chant des poètes révoltés vol. 2". Los Calchakis, 1978)

Guitarra nueva

This is a chacarera-style piece with lyrics by Héctor Miranda and music by Aldo Ariel. It is featured on the second volume of an album by Los Calchakis (released in the Spanish-speaking countries under the title "El canto de los poetas revolucionarios"), which includes songs of social, political and "revolutionary" significance, by both well-known poets and composers (i.e. Nicolás Guillén, Pablo Neruda, Víctor Jara, Violeta Parra, Daniel Viglietti, Armando Tejada Gómez, César Vallejo, Almafuerte, Atahualpa Yupanqui) and the band's members.

Tengo una guitarra nueva.
Cada cuerda es un deseo.
La primera está cantando
que la paz vuelva a mi suelo.
La segunda, que mi patria
reviva de su silencio,
La tercera, por su despertar.

[I've got a new guitar.
Each string is a wish.
The first one is singing for
bringing peace back to my homeland.
The second, for coming my homeland
back to life from its silence.
The third, for its awakening].

Tengo una guitarra nueva.
Cada cuerda es un deseo.
La cuarta, para que se abran
las rejas del carcelero.
La quinta, por que se cierren
las heridas de mi pueblo.
La sexta, para su libertad.

[I've got a new guitar.
Each string is a wish.
The fourth, for opening
the prison bars.
The fifth, for closing
the wounds of my people.
The sixth, for its freedom].

Sol del amanecer, luz del atardecer.
Los senderos de mi tierra
esperando están tu fuego
para iluminar su renacer.
Tengo una guitarra que no quiere más reír
hasta que mi pueblo sea feliz.
Tengo una guitarra que no quiere más cantar
hasta que vuelva la libertad.

[Dawn sun, dusk light.
The paths of my homeland
await for your fire
to lighten their revival.
I've got a new guitar that won't laugh anymore
until my people is happy.
I've got a new guitar that won't sing anymore
until freedom is back].


Video 01. "Guitarra nueva", by Los Calchakis.


Picture A.


> Top    |    > Music    |    > Cover    |    > En español

Disclaimer of Land of windsEditorial staff of Land of winds